Links

Informatie over zwangerschap en bevalling

Kinderwens

Wil je zwanger worden? Maak vast een afspraak bij Veilige Geboorte en dan kijken we samen hoe je zo gezond mogelijk aan je zwangerschap kan beginnen. Op verschillende plekken in West zijn bijeenkomsten van Vroege voorlichting. We verwijzen je graag.

Zwangerschap en screening

Deze drie folders van RIVM geven goed weer wat je allemaal kan verwachten bij je bezoek aan de praktijk.

Gezondheid

Natuurlijk doe je je best om zo gezond mogelijk te leven tijdens je zwangerschap. Zoals goed eten, voldoende bewegen en niet roken en drinken. Maar er zijn nog meer dingen die ervoor zorgen dat je je goed voelt en dat je gezond blijft.

Cursussen

Iedere bevalling is anders en niemand kan zeggen hoe jouw bevalling zal zijn. Als je goed bent voorbereid, weet je wel wat je kan verwachten. Dat geeft een veilig gevoel en brengt je rust. Met deze cursussen kan je je goed voorbereiden op wat komen gaat.

Voor aanstaande vaders

Om te zorgen dat ook de vaders in hun kracht komen. Individueel of in een groep. Eventueel ook samen met de partner.

Yoga en Massage

Adressen met aanbod van verschillende vormen van yoga en/of massage.

Pijn bij bevallen

Bijna elke bevalling doet pijn. Hier vind je meer over omgaan met die pijn.

Geboorte

Bevallen kan op verschillende manieren, thuis, in het ziekenhuis of in een bevalcentrum.

Kraamzorg

Regel je kraamzorg op tijd. Als wij de uitgerekende datum hebben vastgesteld kun je de kraamhulp bellen. De kraamverzorgster assisteert de verloskundige bij een thuisbevalling. Na de bevalling verzorgt ze moeder en kind en geeft ze voorlichting over verzorging van jullie kindje. Er zijn verschillende kraambureau’s in de regio.

Borstvoeding

Borstvoeding is nog altijd het beste wat de natuur te bieden heeft. Het is mooi als het lukt om je kind op deze manier te voeden.

Erkennen en aangeven van je kind

Klachten

Wij proberen met onze zorg je naar volle tevredenheid in deze speciale periode te begeleiden. Als je niet tevreden bent over onze zorg, willen we dit graag eerst met elkaar bespreken. Meestal berust de onvrede op een misverstand of een minder goede communicatie.

Als een gesprek onverhoopt niet mogelijk is of als een gesprek het probleem niet oplost, kan je de klacht voorleggen aan de klachtenfunctionaris van het CBKZ (Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg). Zij (of hij) is onpartijdig, werkt onafhankelijk en helpt je graag verder met ondersteuning en advies. De klachtenfunctionaris bemiddelt bij het vinden van een oplossing en kan helpen bij het indienen van een klacht. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

De externe klachtenfunctionaris van het CBKZ is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag (van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur) via 088 – 0245123. Je kunt ook een mail sturen naar klachtverloskunde@cbkz.nl.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.klachtverloskunde.nl.